STATUT

PRZEDSZKOLA NR 8

IM. „CZERWONEGO KAPTURKA”

W MIKOŁOWIE

UL. L. WARYŃSKIEGO 28A

 

 Mikołów 2017

Podstawa prawna:

  • Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59
  • z późn.zm.);
  • Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t. j. Dz. U. z 2016 r., poz. 1943 z późn.  zm.);
  • Ustawy z dnia 26 stycznia 1982 Karta Nauczyciela (t. j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1189 z późn. zm.);
  • Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 r.
    w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz. U. z 2017 r. poz. 649);
  • Rozporządzenie MEN z 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół  (Dz. U. Nr 61, poz. 624 ze zm.)
  • Inne rozporządzenia – akty wykonawcze

 

Rozdział 1

Postanowienia ogólne

§ 1.1. Przedszkole nr 18 w Mikołowie, ul. L. Waryńskiego 28A zwane dalej „przedszkolem”, jest publicznym przedszkolem   wielooddziałowym, prowadzącym zajęcia z zakresu wychowania przedszkolnego dla dzieci w wieku przedszkolnym.

  1. Siedzibą przedszkola jest budynek w Mikołowie, ul. L. Waryńskiego 28A
  2. Ilekroć w statucie jest mowa bez bliższego określenia o:
    1. przedszkolu - należy przez to rozumieć przedszkole, o którym mowa w § 1 ust. 1;
    2. ustawie – należy przez to rozumieć Ustawę z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo Oświatowe;
    3. dyrektorze – należy przez to rozumieć dyrektora  Przedszkola nr 8;
    4. dziecku – należy przez to rozumieć również wychowanka przedszkola;
    5. rodzicach  -  należy przez to rozumieć także opiekunów prawnych.
    6. podstawie programowej wychowania przedszkolnego – należy przez to rozumieć obowiązkowy zestaw celów kształcenia i treści nauczania, w tym umiejętności, opisane w formie ogólnych i szczegółowych wymagań dotyczących wiedzy i umiejętności, które powinien posiadać wychowanek po zakończeniu określonego etapu edukacyjnego uwzględnione w programach wychowania przedszkolnego, a także warunki i sposób realizacji podstawy programowej;
    7. programie wychowania przedszkolnego – należy przez to rozumieć opis sposobu realizacji celów wychowania oraz treści nauczania ustalonych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego;

§ 2.1. Organem prowadzącym przedszkola jest Gmina Mikołów.

  1. Siedziba organu prowadzącego mieści się w Urzędzie miasta Mikołów, ul. Rynek 16,43-190 Mikołów.
  2. Nadzór pedagogiczny nad przedszkolem sprawuje Kuratorium Oświaty w Katowicach, Delegatura w Rybniku, ul. 3 Maja 27 .
  3. Przedszkole jest jednostką budżetową, która pokrywa swoje wydatki bezpośrednio z budżetu Gminy Mikołów, a uzyskane wpływy odprowadza na rachunek bankowy Gminy Mikołów.

§ 3.1. Obsługę finansową przedszkola prowadzi CUW Mikołów, ul. K. Miarki 9.

  1. Przedszkole  używa pieczęci nagłówkowej o treści: PRZEDSZKOLE NR 8 ul. L. Waryńskiego 28A     
    43-190 Mikołów NIP 6351769516 tel. (32) 226 07 09 kom. 667 880 730)
  2. Pełna nazwa używana przez Przedszkole brzmi, jak następuje:  Przedszkole Nr 8 im. „Czerwonego Kapturka”
  3. Dopuszcza się stosowanie w korespondencji następujących skróconych nazw przedszkola:  Przedszkole nr 8, P 8.
  4. Przedszkole prowadzi dokumentację swojej działalność w formie papierowej i elektronicznej i przechowuje ją zgodnie z odrębnymi przepisami.

§ 4. Zasady przyjmowania dzieci do przedszkola określają odrębne przepisy.

§ 5. 1. Przedszkole zapewnia wyżywienie.

  1. Na posiłki wydawane przez kuchnię składają się:

1) śniadanie;

2) obiad;

3) podwieczorek.

  1. Kuchnia przedszkolna przygotowuje posiłki zgodnie z obowiązującymi normami żywieniowymi dla dzieci w wieku przedszkolnym.
  2. Jadłospisy planowanych posiłków ustala intendent przedszkola w uzgodnieniu z kucharką, a zatwierdza dyrektor.
  3. Informacja o aktualnym jadłospisie jest udostępniania rodzicom za pośrednictwem tablicy ogłoszeń i strony internetowej.

§    6.1. Na terenie przedszkola obowiązuje całkowity zakaz nagrywania obrazu i dźwięku przez dzieci i osoby dorosłe. 
            Wyjątek mogą stanowić wydarzenia o charakterze publicznym, sytuacje takie jak: nagranie potrzebne do audycji, widowiska, przedstawienia,  zajęć, uroczystości, imprez otwartych itp. 
            Zgodę na nagrywanie, w tych sytuacjach, wydaje dyrektor.

  1. Dyrektor nie ponosi odpowiedzialności za przetwarzanie i rozpowszechnianie przez rodziców wizerunków dzieci lub innych osób uczestniczących w wydarzeniu, o którym mowa w ust. 1.

Rozdział 2

Cele i zadania przedszkola

§     7. 1. Przedszkole realizuje cele i zadania określone w podstawie programowej wychowania przedszkolnego, w tym zadania profilaktyczno - wychowawcze.

       2.  Cele wychowania przedszkolnego:

  1. wsparcie całościowego rozwoju dzieci poprzez zapewnienie im opieki, wychowania
    i nauczania;
  2. odkrywanie własnych możliwości przez dzieci;
  3. uzyskanie przez dzieci dojrzałości szkolnej i przygotowanie ich do pełnienia różnych ról społecznych;
  4. rozpoznawanie i zaspakajanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci oraz rozpoznawanie ich indywidualnych możliwości psychofizycznych;
  5. udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej wychowankom  przedszkola w formie:
    1. zajęć rozwijających uzdolnienia dla dzieci szczególnie uzdolnionych z wykorzystaniem aktywnych metod pracy,
    2. zajęć specjalistycznych:
      • zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, które organizuje się dla dzieci wykazujących trudności w spełnianiu wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej wychowania przedszkolnego,
      • zajęć logopedycznych organizowanych dla dzieci z zaburzeniami mowy, które powodują zaburzenia komunikacji językowej oraz utrudniają naukę,
      • zajęć rozwijających kompetencję emocjonalno-społeczne
      • innych zajęć o charakterze terapeutycznym.
    3. zajęć zapewniających realizację zindywidualizowanej ścieżki obowiązkowego, rocznego przygotowania przedszkolnego
    4. porad i konsultacji.

6)   organizowanie opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi poprzez:

  1. właściwą organizację przestrzeni, umożliwiającą bezpieczne funkcjonowanie dziecka niepełnosprawnego w grupie rówieśniczej,
  2. tworzenie warunków umożliwiających dzieciom niepełnosprawnym rozwój, zabawę i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa,
  3. kształcenie u dzieci zdrowych potrzeby zrozumienia integracji z dziećmi niepełnosprawnymi.

7)   umożliwianie dzieciom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej poprzez:

  1. tolerancję dla odmienności narodowej i religijnej,oraz szacunek dla obrzędów religijnych różnych wyznań,
  2. możliwość swobodnego  wyboru  uczestnictwa w katechizacji,
  3. równe traktowanie wychowanków z powoduich przynależności narodowej, wyznaniowej lub bezwyznaniowości,
  4. możliwość swobodnego wyrażania myśli i przekonań światopoglądowych oraz religijnych nie naruszających dobra innych osób.

8)   przestrzeganie zasad bezpieczeństwa oraz zasad promocji i ochrony zdrowia poprzez:

  1. tworzenie bezpiecznych  sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie oraz sprawność ruchową,
  2. udział w projektach promujących bezpieczeństwo i ochronę zdrowia,
  3. stosowanie obowiązujących przepisów BHP i przepisów ppoż.

    3. Zadania przedszkola:

  1. zapewnienie dzieciom bezpiecznych warunków sprzyjających osiągnięciu harmonijnego rozwoju fizycznego, emocjonalnego, społecznego i poznawczego;
  2. rozpoznawanie potencjalnych możliwości oraz indywidualnych potrzeb dziecka i grupy;
  3. tworzenie sytuacji sprzyjających poznawaniu przez dziecko wartości i norm społecznych ułatwiających rozumieniu siebie i świata oraz odnajdywania swojego miejsca w grupie i społeczeństwie;
  4. współdziałanie z rodzicami oraz innymi instytucjami w zakresie wspomagania rozwoju dziecka.

Rozdział 3

Sposób realizacji zadań

        §8.1.Zadaniem przedszkola jest umożliwienie dzieciom osiągnięcie dojrzałości szkolnej w aspekcie rozwoju fizycznego, poznawczego, emocjonalnego i społecznego.

  1. Zadaniem przedszkola jest w szczególności:
  2. pełna realizacja programów wychowania przedszkolnego i dostosowanie treści, metod i organizacji poszczególnych zajęć do możliwości psychofizycznych dzieci;
  3. promowanie zdrowego stylu życia i przeciwdziałanie współczesnym zagrożeniom;
  4. organizowanie na pisemny wniosek rodziców nauki religii, przy czym liczba osób chętnych nie może być mniejsza niż 7;
  5. umożliwianie dzieciom należącym do mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym, podtrzymywanie i rozwijanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej w integracji ze środowiskiem przedszkolnym;
  6. udzielanie dzieciom i rodzicom oraz nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
  7. umożliwienie dzieciom rozwijania zainteresowań i uzdolnień;
  8. zapewnienie dzieciom bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu w przedszkolu;
  9. ochrona przed przemocą poprzez rozpoznawanie źródła zagrożenia i likwidowania go we współpracy z rodzicami, specjalistami, organizacjami wspomagającymi,
  10. rozbudzanie twórczej aktywności dzieci, ze szczególnym zwróceniem uwagi na działalność plastyczną, teatralną i poznawanie świata pisma,
  11. tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowań dzieci językiem obcym nowożytnym, chęci poznawania innych kultur,
  12. tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających rozwijaniu aktywności twórczej.

        § 9.1. Zadania przedszkola realizowane są w szczególności w formie zajęć kierowanych i niekierowanych, a także swobodnych  zabaw dzieci.

  1. Przedszkole może organizować zajęcia dodatkowe, które uwzględniają w szczególności potrzeby i możliwości rozwojowe dzieci.
  2. Rodzaj oraz wymiar organizowanych zajęć dodatkowych określony jest w zatwierdzonym arkuszu organizacyjnym na dany rok szkolny.
  3. Prowadzenie zajęć dodatkowych, dyrektor przedszkola, może powierzyć nauczycielom zatrudnionym w przedszkolu zgodnie z ich kwalifikacjami i kompetencjami.
  4. Za zajęcia dodatkowe przedszkole nie pobiera od rodziców opłat.
  5. Sposób dokumentowania zajęć prowadzonych w przedszkolu określają odrębne przepisy.
  6. Sposób realizacji zadań przedszkola uwzględnia:
    1. możliwości dzieci, ich oczekiwania poznawcze i potrzeby wyrażania swoich stanów emocjonalnych, komunikacji oraz chęci zabawy;
    2. specjalne potrzeby edukacyjne dzieci;
    3. potrzebę prowadzenia diagnozy i obserwacji dzieci w celu monitorowania ich rozwoju;
    4. organizację przestrzeni przedszkola stymulującej rozwój dzieci;
    5. organizowanie zabaw ruchowych i muzyczno - ruchowych, w tym zabaw na świeżym powietrzu;
    6. wykorzystanie każdej naturalnie pojawiającej się sytuacji edukacyjnej w procesie osiągania dojrzałości szkolnej.

8.  Wobec rodziców dzieci uczęszczających do przedszkola, przedszkole pełni funkcję doradczą i wspomagającą:

  1. pomaga w rozpoznawaniu możliwości i potrzeb rozwojowych dziecka oraz podjęciu wczesnej interwencji specjalistycznej;
  2. informuje na bieżąco o postępach dziecka;
  3. uzgadnia wspólnie z rodzicami kierunki i zakres zadań realizowanych w przedszkolu;
  4. uwzględnia odrębne potrzeby dziecka wynikające z sytuacji rodzinnej.

Rozdział 4

Sposób sprawowania opieki nad dziećmi.

 

        § 10.1. Przedszkole zapewnia dzieciom bezpieczne i higieniczne warunki zabawy, nauki i wypoczynku oraz przestrzeganie zasad zdrowego odżywiania.

  1. Przedszkole sprawuje opiekę nad dziećmi, dostosowując sposoby i metody oddziaływań do wieku dziecka i jego potrzeb rozwojowych, a w szczególności:
    1. zapewnia bezpośrednią i stałą opiekę nad dziećmi w czasie pobytu w przedszkolu oraz w trakcie zajęć realizowanych poza terenem przedszkola;
    2. zapewnia dzieciom poczucie bezpieczeństwa pod względem fizycznym i psychicznym.
    3. Sposób postępowania w sytuacjach, w których bezpieczeństwo dziecka może być zagrożone określają procedury bezpieczeństwa obowiązujące w Przedszkolu nr 8:
      1. obowiązki w zakresie bezpieczeństwa podczas pobytu dziecka w przedszkolu;
      2. przyprowadzania i odbierania dzieci;
      3. zachowania bezpieczeństwa podczas zabaw w ogrodzie, spacerów i wycieczek organizowanych poza terenem przedszkola;
      4. postępowania nauczycieli i personelu przedszkola, gdy na terenie przedszkola zdarzył się nieszczęśliwy wypadek z udziałem dziecka.
    4. W przypadku pojawienia się u dziecka objawów chorobowych (np. gorączka, wymioty) nauczyciel powiadamia rodziców dziecka. 
    5. W przedszkolu nie podaje się leków ani nie wykonuje żadnych zabiegów lekarskich, poza udzielaniem pierwszej pomocy w nagłych wypadkach.
    6. W przypadku zagrożenia zdrowia i życia dziecka przedszkole wzywa pogotowie.
    7. Do czasu przybycia rodziców dziecko przebywa pod opieką przedszkola i pracownika służby zdrowia (ratownika medycznego / lekarza pogotowia).
    8. Za zdrowie i bezpieczeństwo dzieci odpowiada nauczyciel pełniący obowiązki zawodowe w danym czasie do momentu przekazania ich rodzicom lub osobom upoważnionym, a w czasie zajęć dodatkowych osoba prowadząca te zajęcia.
    9. W czasie pobytu dziecka w przedszkolu nie może ono pozostać bez nadzoru osoby dorosłej.
    10. Dla dzieci w przedszkolu mogą być organizowane  zajęcia poza terenem przedszkola.
    11. Udział dzieci w zajęciach poza terenem przedszkola wymaga pisemnej zgody rodziców.
    12. Za bezpieczeństwo dzieci w przedszkolu odpowiedzialni są dyrektor przedszkola, nauczyciele i wszyscy pozostali pracownicy przedszkola.

Rozdział 5

Zasady przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola.

 

§ 11. 1.  Dziecko powinno być przyprowadzane do przedszkola w godzinach 600 – 830.
Rodzice powinni zgłaszać nieobecności lub  ewentualne spóźnienia telefonicznie lub  osobiście poprzedniego dni  lub do godz. 800 tego samego dnia, w którym dziecko spóźni się lub będzie nieobecne.

  1. Osoba przyprowadzająca dziecko do przedszkola obowiązana jest rozebrać je w szatni i osobiście przekazać nauczycielce  grupy, do której dziecko uczęszcza. Nauczycielka przedszkola nie ponosi odpowiedzialności za bezpieczeństwo dziecka pozostawionego przez rodziców przed wejściem do przedszkola, w szatni, przed zamkniętymi drzwiami sali itp.
  2. Do przedszkola nie należy przyprowadzać dzieci przeziębionych, zakatarzonych, wymiotujących z objawami innych chorób. W przypadku zaistnienia wątpliwości co do stanu zdrowia dziecka, nauczycielka ma prawo żądać zaświadczenia lekarskiego o stanie zdrowia dziecka pod rygorem odmowy przyjęcia dziecka do przedszkola.
  3. Dzieci przyprowadzane są i odbierane przez rodziców lub upoważnione przez nich osoby dorosłe gwarantujące pełne bezpieczeństwo. Dopuszcza się możliwość odebrania dziecka przez inną osobę niż wymieniona w upoważnieniu, jednak wyłącznie po uprzednim osobistym lub pisemnym zgłoszeniu takiej informacji przez rodziców dziecka do dyrektora lub nauczycielki oddziału. Zgłoszenia telefoniczne nie będą respektowane.
  4. W szczególnych wypadkach dziecko może być odebrane przez niepełnoletnie rodzeństwo, które ma ukończone 16 lat, które posiada upoważnienie od rodzica oraz  posiada legitymację  szkolną. Rodzice składają dodatkowe oświadczenie, że biorą całkowitą odpowiedzialność za bezpieczeństwo dzieci po opuszczeniu przez nie terenu przedszkola.
  5. Dyrektor drogą zarządzenia określa szczegółowe warunki przyprowadzania i odbierania dziecka z przedszkola, z uwzględnieniem:
    1. sytuacji, które uzasadniają odmowę wydania dziecka z przedszkola oraz trybu postępowania w przypadku odmowy;
    2. zasad upoważniania osób do odbioru dziecka z przedszkola;
    3. trybu postępowania w sytuacji, gdy dziecko nie zostanie odebrane z przedszkola. 

Rozdział 6

Formy współdziałania z rodzicami oraz częstotliwość organizowania stałych spotkań z rodzicami.

§12.1.  Przedszkole określa formy współdziałania z rodzicami oraz częstotliwość organizowania stałych spotkań z rodzicami:

  1. zebrania ogólne, nie rzadziej niż 1 raz w ciągu roku;
  2. zebrania oddziałowe, nie rzadziej niż 2 razy w roku;
  3. konsultacje indywidualne, przynajmniej raz na 2 miesiące, zgodnie z harmonogramem ustalonym przez dyrektora;
  4. uroczystości z udziałem rodziców i innych członków rodziny, zgodnie z planem pracy przedszkola na dany rok szkolny;
  5. zajęcia otwarte dla rodziców, zgodnie z planem pracy grupy;
  6. dni adaptacyjne w czerwcu ;
  7. kącik informacji dla rodziców;
  8. wystawy prac plastycznych dzieci;
  9. organizacja akcji charytatywnych.

  

Rozdział 7

Organy przedszkola

§ 13. 1. Organami przedszkola są:

  1. dyrektor;
  2. rada pedagogiczna;
  3. rada rodziców.

2. Głównym celem działania organów przedszkola jest współdziałanie ze sobą w kierunku poszukiwania nowych form i metod pracy przedszkola, realizacji celów i zadań przedszkola, stała wymiana informacji o podejmowanych i planowanych decyzjach oraz pozyskiwanie środków finansowych zapewniających prawidłowe funkcjonowanie przedszkola.

§ 14.1. Dyrektor jest jednoosobowym organem wykonawczym przedszkola i reprezentuje je na zewnątrz.

  1. Dyrektor wykonuje obowiązki, a także posiada uprawnienia określone w odrębnych przepisach. 
  2. Szczegółowe kompetencje dyrektora określa ustawa oraz odrębne przepisy dotyczące obowiązków i uprawnień wymienionych w ust. 2.
  1. Ponadto Dyrektor:
    1. tworzy warunki do jak najlepszej realizacji zadań przedszkola, a w szczególności bezpiecznych warunków pobytu dziecka w budynku i  w ogrodzie przedszkolnym, oraz podczas zajęć organizowanych poza terenem przedszkola, właściwego wyposażenia w sprzęt i pomoce dydaktyczne,
    2. kierując działalnością opiekuńczo-wychowawczą- dydaktyczną, dąży do osiągnięcia jak najwyższego poziomu i  jakości pracy placówki,
    3. podejmuje ostateczną decyzję w sporach pomiędzy nauczycielami, nauczycielami a rodzicami  i rodzicami,
    4. powołuje komisję wewnątrz przedszkolną w trudnych sytuacjach spornych,
    5. może wyrazić zgodę na podjęcie w przedszkolu działalności przez organizację, których statutowym celem jest działalność wychowawcza wśród dzieci, po uzyskaniu pozytywnej opinii wydanej przez radę pedagogiczną i radę rodziców,
    6. wstrzymuje wykonanie uchwały rady pedagogicznej, jeśli jest ona niezgodna z prawem i powiadamia o tym organ prowadzący przedszkole oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny.

§ 15.1. Rada pedagogiczna jest kolegialnym organem przedszkola w zakresie realizacji statutowych zadań przedszkola dotyczących  kształcenia, wychowania i opieki.

  1. Kompetencje stanowiące i opiniujące rady pedagogicznej określa ustawa.
  2. Ponadto Rada Pedagogiczna:
  3. zatwierdza plan pracy placówki,
  4. podejmuje decyzje dotyczące organizacji grup wiekowych
  5. uczestniczy w rozwiązywaniu spraw wewnętrznych przedszkola,
  6. może wystąpić z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora,
  7. może wnioskować do przewodniczącego, o udział w zebraniu innych osób mogących mieć głos doradczy w omawianej sprawie.
  8. Rada pedagogiczna działa na podstawie „Regulaminu Rady Pedagogicznej Przedszkola nr 11”.

§ 16.1. Rada rodziców jest kolegialnym organem przedszkola, reprezentującym ogół rodziców w danym roku szkolnym.

  1. Wewnętrzną strukturę rady rodziców, tryb jej pracy oraz szczegółowy sposób przeprowadzania wyborów określa „Regulamin Rady Rodziców Przedszkola nr 8”.
  2. Rada rodziców tworzy warunki współdziałania rodziców z nauczycielami we wszystkich działaniach pracy przedszkola.
  3. Kompetencje stanowiące i opiniujące rady rodziców określa ustawa.
  4. Dokumentacja działania rady rodziców jest przechowywana w przedszkolu.

§ 17.1. Organy przedszkola działają samodzielnie na podstawie i w granicach prawa.

  1. Działalność organów przedszkola jest jawna, o ile przepisy odrębne nie stanowią inaczej.
  2. Organy tworzą warunki do współpracy opartej na wzajemnym szacunku i zaufaniu.
  3. Organy zapewniają właściwe wykonywanie zadań określonych w przepisach prawa i statucie przedszkola poprzez nieingerowanie w swoje kompetencje, wspólne ustalanie terminów spotkań oraz wspólne układanie planów.

§ 18.1. W przypadku zaistnienia sporu między organami przedszkola, obowiązkiem tych organów jest dążenie do rozstrzygnięcia sporu w trybie negocjacji, w których udział biorą wyłącznie członkowie tych organów.

  1. Sprawy sporne między organami przedszkola rozstrzyga dyrektor, o ile nie jest jedną ze stron konfliktu.
  2. W przypadku, gdy dyrektor jest stroną konfliktu, to mediatorem jest osoba wskazana przez organ niezaangażowany w konflikt po zaakceptowaniu przez strony konfliktu.
  3. W przypadku nierozstrzygnięcia sporu w trybie określonym w ust. 1-3, dyrektor zawiadamia o zaistniałym sporze organ prowadzący przedszkole.

Rozdział 8

Organizacja pracy przedszkola 

§ 19. 1.  Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział złożony z dzieci w zbliżonym wieku z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań, uzdolnień.

  1. Ze względów organizacyjnych rada pedagogiczna może przyjąć inne zasady grupowania dzieci w oddziałach, w zależności od potrzeb i możliwości organizacyjnych przedszkola oraz realizacji założeń programowych.
  2. Liczba oddziałów może ulegać zmianom w zależności od potrzeb środowiska i możliwości organizacyjnych przedszkola.
  3. Liczba dzieci w oddziale przedszkolnym wynosi nie więcej niż 25.
  4. W przedszkolu zapewnia się opiekę i bezpieczeństwo dzieciom powierzając opiekę każdego oddziału:
    1. jednemu nauczycielowi – w przypadku 5 godzinnego czasu pracy oddziału;
    2. dwóm nauczycielom lub więcej – w przypadku powyżej 5 godzinnego czasu pracy.
  5. W grupie najmłodszej, oprócz nauczyciela, jest zatrudniony dodatkowo pracownik na stanowisku pomocy nauczyciela.
  6. W przedszkolu organizuje się naukę religii na życzenie rodziców wyrażone w formie pisemnej.

1)  życzenie udziału w zajęciach religii raz wyrażone nie musi być ponawiane w kolejnym roku szkolnym, ale może być odwołane w każdym czasie.

2)  zasady organizacji religii w przedszkolu określają odrębne przepisy.

  1. W celu wspierania potencjału rozwojowego dzieci i stwarzania im warunków do aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu przedszkola i środowisku lokalnym, przedszkole organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną.
  2. Za organizację i udzielanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej odpowiedzialny jest dyrektor przedszkola, który uwzględnienia w działaniach opinie i orzeczenia poradni psychologiczno-pedagogicznej oraz obserwacje i diagnozy rozwoju dzieci sporządzone na terenie przedszkola.
  3. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna organizowana jest we współpracy z poradnią psychologiczno-pedagogiczną, placówkami doskonalenia zawodowego nauczycieli oraz innymi instytucjami i organizacjami pozarządowymi
  4. Korzystanie z pomocy psychologiczno – pedagogicznej w przedszkolu jest nieodpłatne i  dobrowolne.
  5. Prowadzenie działalności diagnostycznej oraz objęcie dziecka terapią wymaga pisemnej zgody rodziców.
  6. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana dzieciom w przedszkolu, polega na rozpoznawaniu i zaspakajaniu ich indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych, a także na rozpoznawaniu ich indywidualnych możliwości psychofizycznych i czynników środowiskowych wpływających na funkcjonowanie w przedszkolu.
  7. Nauczyciele i specjaliści, w toku bieżącej pracy rozpoznają indywidualne potrzeby rozwojowe dzieci oraz inicjują działania wspierające.
  8. Przedszkole organizuje i udziela rodzicom wychowanków i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej polegającej na wspieraniu ich w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększania efektywności pomocy udzielanej dzieciom.
  9. Szczegółowe zasady organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu określają odrębne przepisy.
  10. Przedszkole organizuje naukę i opiekę dla dzieci z niepełnosprawnością w formie kształcenia specjalnego w integracji ze  środowiskiem przedszkolnym.
  11. Dzieciom objętym kształceniem specjalnym przedszkole zapewnia realizację indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego uwzględniającego zalecenia orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
  12. Szczegółowe warunki organizowania nauki i opieki dzieci z niepełnosprawnością, określają odrębne przepisy.
  13. Dzieci niebędące obywatelami polskimi oraz obywatele polscy, którzy pobierali naukę w przedszkolach funkcjonujących w  systemach oświatowych innych państw, korzystają z nauki i opieki na warunkach określonych w odrębnych przepisach.
  14. W okresie zmniejszonej frekwencji dzieci dyrektor przedszkola i rada pedagogiczna mogą ustalić wewnętrznie inną niż w arkuszu organizację pracy oddziałów, łącząc oddziały – z zachowaniem liczebności w grupie, a nauczycieli kierując do wykonywania zadań dodatkowych w placówce w czasie przeznaczonym na pracę wychowawczo-dydaktyczną pod warunkiem zachowania zasad bezpieczeństwa dzieci.
  15. Dyrektor może podjąć decyzję o prowadzeniu zajęć opiekuńczo – dydaktyczno - wychowawczych w grupach międzyoddziałowych.
  16. Grupa międzyoddziałowa jest tworzona na okres roku szkolnego w  godzinach od 600 do 800 i od 1500do 1700w celu zapewnienia opieki nad dziećmi przyprowadzanymi wcześnie rano i późno odbieranymi z przedszkola. 

Rozdział 9

Czas pracy przedszkola 

§ 20.1.   Przedszkole funkcjonuje od poniedziałku do piątku  w godzinach od 600 do 1700.

  1. Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny, z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący na podstawie odrębnych przepisów.
  2. Organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony prze dyrektora z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny nauczania, wychowania i opieki oraz oczekiwań rodziców.
  3. Na podstawie ramowego rozkładu dnia, nauczyciele, którym powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustalają dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia z uwzględnieniem zajęć dodatkowych, dostosowując o do możliwości, zainteresowań oraz rozwoju psychofizycznego dziecka.
  4. Podstawa programowa wychowania przedszkolnego realizowana jest we wszystkich oddziałach w ciągu całego dnia w oparciu o ramowy rozkład dnia.

  

Rozdział 10

Zasady odpłatności za pobyt dzieci w przedszkolu i korzystanie z wyżywienia.

§ 21. 1. Przedszkole zapewnia bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę w czasie ustalonym przez organ prowadzący,  nie krótszym niż 5 godzin dziennie;.

  1. Odpłatność za realizowane świadczenia i usługi poza czasem przekraczającym czas bezpłatnych zajęć obowiązuje dzieci w wieku do lat 5.
  2. Wysokość opłaty o której mowa w ust.2 wynosi 1 zł za każdą godzinę pobytu dziecka w przedszkolu.
  3. Wysokość opłaty za dany miesiąc ustala się jako iloczyn stawki godzinowej, liczby rozpoczętych godzin zadeklarowanych w umowie i ilość dni roboczych w miesiącu, świadczeń udzielonych dziecku w danym miesiącu przez przedszkole w czasie przekraczającym czas przeznaczony na bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę.
  4. Naliczona opłata będzie skorygowana po zakończonym miesiącu zgodnie z odczytami zaewidencjonowanymi w rejestratorze „Punktualnego Przedszkolaka
  5. W przypadku nieobecności dziecka w przedszkolu opłaty nie pobiera się. Rodzic (opiekun prawny) informuje przedszkole o nieobecności dziecka i przewidywanym czasie jej trwania. Nieobecność dziecka w przedszkolu zgłaszana może być w następującej formie: osobiście, telefonicznie lub mailem najpóźniej do godziny 830 danego dnia.
  6. Ewidencja liczby godzin korzystania przez dziecko z odpłatnych świadczeń udzielanych przez przedszkole prowadzona jest przez przedszkole na podstawie zapisów w dzienniku zajęć przedszkolnych prowadzonym przez wychowawcę oddziału oraz elektroniczny system ewidencji – Punktualny Przedszkolak.
  7.  Opłatę za świadczenia wykraczające poza czas przeznaczony na bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę, wyliczaną przez dyrektora przedszkola, wnosi się w okresach miesięcznych, w terminie do 15 dnia danego miesiąca.
  8. W przypadku nieobecności dziecka naliczenie obecnego miesiąca pomniejsza się o odpis z miesiąca poprzedniego.
  9. Opłatę wnosi się przelewem na wskazany przez przedszkole numer rachunku bankowego. Przedszkole prowadzi taki sam  rachunek bankowy przeznaczony na wpłaty za godziny pobytu w przedszkolu i rachunek bankowy przeznaczony na wpłaty za  żywienie.

§ 22. 1. Korzystanie z żywienia w przedszkolu jest odpłatne.

  1. Rodzic ma prawo wybrać  dla dziecka trzy lub dwa posiłki spośród wymienionych w § 5 ust. 2.   
  2. Zasady odpłatności za wyżywienie w przedszkolu określa zarządzenie Dyrektora Przedszkola nr 8 w sprawie ustalenia warunków korzystania z żywienia wydane w oparciu o uchwałę Rady Miejskiej Miasta Mikołów w sprawie opłat za świadczenia w przedszkolach i oddziałach przedszkolnych przy szkołach podstawowych.
  3. Opłaty za wyżywienie wnosi się w okresach miesięcznych, do 15. dnia danego miesiąca.
  4. W przypadku nieobecności dziecka naliczenie obecnego miesiąca pomniejsza się o odpis z miesiąca poprzedniego.
  5. Dzienna wysokość opłaty za korzystanie z posiłku przez pracowników uwzględnia pełne koszty przygotowania posiłku oraz koszty tzw. „wsad do kotła”.
  6. Opłatę wnosi się przelewem na wskazany przez przedszkole numer rachunku bankowego. 

Rozdział 11

Nauczyciele i pracownicy przedszkola 

§ 23.1. W przedszkolu zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników niepedagogicznych.

§ 24.1. Nauczyciele realizują wychowawcze, opiekuńcze i dydaktyczne zadania przedszkola, zgodnie z jego charakterem określonym  w statucie i odpowiadają za jakość pracy przedszkola, w tym sposób sprawowania opieki nad dziećmi.

  1. Podstawową zasadą pracy nauczyciela jest kierowanie się dobrem dzieci, troską o ich zdrowie, z poszanowaniem godności, a także uważne towarzyszenie im w osiąganiu dojrzałości szkolnej.
  2.  Do zakresu zadań nauczycieli wychowania przedszkolnego należy w szczególności:
    1. realizowanie programów pracy przedszkola w powierzonych mu zadaniach;
    2. zapewnienie dzieciom bezpieczeństwa i ochrony zdrowia;
    3. prowadzenie obserwacji pedagogicznych w celu rozpoznania u dzieci deficytów rozwojowych i ich przyczyn;
    4. systematyczne prowadzenie dokumentacji pedagogicznej;
    5. komunikowanie się z rodzicami w sprawach rozwoju dzieci i osiąganiu kolejnych etapów dojrzałości szkolnej;
    6. organizowanie pomocy dzieciom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej;
    7. opieka nad powierzonymi salami oraz troską o znajdujący się w nich sprzęt i wyposażenie.

4.    Do zakresu zadań nauczyciela posiadającego kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej należy w szczególności:

  1. rozpoznawanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci;
  2. określanie ich mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień;
  3. rozpoznawanie przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dzieci i ich uczestnictwo w życiu przedszkola;
  4. podejmowanie działań sprzyjających rozwojowi kompetencji oraz potencjału dzieci w celu poprawy ich funkcjonowania;
  5. współpraca z poradnią w procesie diagnostycznym i post diagnostycznym, w szczególności w zakresie oceny funkcjonowania dzieci, barier i ograniczeń w środowisku utrudniających ich funkcjonowanie i uczestnictwo w życiu przedszkola oraz efektów podejmowanych działań i planowania dalszych;
  6. koordynowanie na terenie przedszkola działań zespołu ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

5.  Nauczyciel zobowiązany jest do wzbogacania własnego warsztatu pracy oraz stałego Podnoszenie i aktualizowania wiedzy i  umiejętności pedagogicznych poprzez aktywne  uczestniczenie  w doskonaleniu zawodowym organizowanym w przedszkolu  oraz przez instytucje wspomagające przedszkole.

6.  Zakres zadań psychologa i logopedy w przedszkolu określają odrębne przepisy.

§ 25.1. W przedszkolu zatrudnieni są pracownicy administracji i obsługi. Ich podstawowym zadaniem jest  zapewnienie sprawnego funkcjonowania przedszkola jako instytucji publicznej oraz utrzymanie obiektu i jego otoczenia w czystości i porządku.

2. Pracownicy obsługi i administracji są pracownikami samorządowymi i podlegają regulacjom ustawy o pracownikach samorządowych.

  1. Szczegółowy zakres obowiązków pracowników niepedagogicznych oraz ich szczegółowe  zadania ustala dyrektor.
  2. Pracownik zatrudniony w przedszkolu zobowiązany jest do przestrzegania zakresu obowiązków na zajmowanym stanowisku.
  3. Stosunek pracy pracowników administracji i obsługi regulują przepisy ustawy - Kodeks Pracy i wydane na tej podstawie przepisy wykonawcze.
  4. Pracownicy niepedagogiczni włączają się do zapewnienia dzieciom bezpieczeństwa i ochrony zdrowia.

   

Rozdział 12

 Prawa i obowiązki dzieci 

§ 26.1.Dziecko w przedszkolu ma prawo do:

  1. właściwie zorganizowanej opieki wychowawczej zapewniającej dzieciom bezpieczeństwo i ochronę przed zjawiskami przemocy;
  2. organizacji zajęć z uwzględnieniem zasad higieny pracy  i ochrony zdrowia;
  3. życzliwego i podmiotowego traktowania;
  4. przebywania w spokojnej i pogodnej atmosferze;
  5. sprawiedliwej oceny postępów w rozwoju psychofizycznym;
  6. pomocy w przypadku wystąpienia trudności rozwojowych.

2. Dziecko w przedszkolu ma obowiązek przestrzegania umów społecznych obowiązujących w społeczności przedszkolnej, a zwłaszcza dotyczących:

  1. uczestniczenia w obowiązkowych zajęciach edukacyjnych;
  2. respektowania poleceń nauczyciela;
  3. kulturalnego odnoszenia się do rówieśników i osób dorosłych;
  4. dbania o czystość i higienę osobistą;
  5. dbania o ład i porządek w sali zajęć, szatni i łazience.

3. Dyrektor może, w drodze decyzji, skreślić dziecko z listy dzieci w przedszkolu w przypadku:

  1. nieprzerwanej, nieusprawiedliwionej nieobecności trwającej co najmniej 1 miesiąc i nieskutecznych prób wyjaśnienia powodów tej nieobecności,

  2. zachowań dziecka, które zagrażają bezpieczeństwu jego lub innych dzieci,

  3. zalegania za ponad dwa miesiące z uiszczeniem obowiązujących opłat .

    

Rozdział 13

Postanowienia końcowe 

§ 27.  1. Statut obowiązuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności przedszkolnej nauczycieli, rodziców i dzieci, pracowników obsługi i administracji.

  1. Wszelkie zmiany niniejszego statutu mogą zostać wprowadzone na podstawie uchwał rady pedagogicznej.
  2. Dla zapewnienia znajomości treści statutu, wszystkim zainteresowanym udostępniany jest  poprzez:
    1. umieszczenie na tablicy ogłoszeń oraz stronie internetowej przedszkola;
    2. udostępnianie zainteresowanym przez dyrektora przedszkola.

§ 28. 1. Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z aktualną instrukcją kancelaryjną i odrębnymi przepisami.

  1.  Zasady gospodarki finansowej i materiałowej przedszkola określają odrębne przepisy.

§ 29. 1. Statut wchodzi w życie z dniem 01 grudnia 2017r.

                                                                                                                                              Dyrektor przedszkola